Att tjänster och varor flyttar från traditionella butiker och in på nätet är inte en nyhet. Det är en trend som försiggått under lång tid och som kanske ännu inte nått toppen. Förklaringen till hur detta kommer sig kan man bara spekulera i, men faktum kvarstår att det är enkelt att handla över internet och att man inte behöver tänka på när man shoppar utan kan göra detta under natten om så föredras.
Sverige har en uppsjö entreprenörer som gjort avtryck på internet och bland de nu största försäljarna av konsumentvaror är Footway som över tid blivit stora inom skor. Grundaren bakom företaget har tidigare startat Lensway som också var en framgång! Läs mer om Daniel Mühlbach här.
Spotify säljer musik i prenumerationsform
Ytterligare ett stort företag som nått enorm framgång är Spotify. En tjänst som i nuläget används av åtskilliga individer. Musiktjänsten Spotify startades i Stockholm våren 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon. Under de tio år som har gått har Spotify växt till en en gigant med drygt 1500 anställda globalt. 2014 omsatte företaget 8,5 miljarder kronor och hade drygt 600 anställda i Sverige. Trots konkurrens från Apple Music, Google Music, Tidal med flera, är Spotify fortfarande den värdsledande tjänsten för strömmad musik.
En prenumerationsbaserade tjänst
Vi rör oss sakta men säkert bort från den produktbaserade ekonomin, där ägandet av fysiska eller digitala produkter står i centrum, mot en prenumerationsekonomi. I den tjänstebaserade prenumerationsekonomin är inte längre ägandet det viktiga utan utbudet och servicen. Prenumerationsbaserade tjänster är särskilt vanliga inom streamingbranschen, och används flitigt av video on demand-tjänster som till exempel HBO Nordic, Netflix, Viaplay och C More Play, men blir allt vanligare även i andra branscher. Istället för att sälja musik i produktform, som exempelvis CD-skivor och ljudfiler, som köparen äger, har Spotify valt att satsa på en prenumerationstjänst. Användaren får tillgång till ett enormt utbud av musik utan att behöva köpa enskilda album eller låtar i varken fysisk eller digital form.
En tjänst med flera skepnader
I alla versioner av tjänsten kan man lägga till låtar i spellistor och dela med sig av dessa till andra men det finns också skillnader mellan tjänstens olika former.
Gratisversionen
Den reklamfinansierade gratisversionen av tjänsten innehåller reklam i form av videoklipp och reklamkampanjer för ny album. Med gratisversionen kan man inte heller fritt välja vilken låt man vill spela upp utan låtvalet slumpas fram ur vald spellista. Spotify har också begränsat det antal gånger man under en viss tid tillåts hoppa vidare till nästa låt, även det för att ge kunden ett incitament att betala för premiumversionen av tjänsten.
Betalversionen
Tjänstens reklamfria betalversion är en prenumerationstjänst där användaren för 99 kronor per månad får tillgång till ytterligare funktioner som exempelvis möjligheten att lyssna även offline och en något högre ljudkvalitet. Nya användare kan kostnadsfritt testa betalversionen i 30 dagar och precis som med andra prenumerationstjänster kan användaren upp- och nergradera mellan betalversionen och gratisversionen.
Företagskonton
Spotify är inte bara en konsumentvänd tjänst utan tillhandahåller också företagskonton för företag som på ett lagligt sätt vill kunna dela musik i det offentliga rummet. Det är nämligen förbjudet att spela upp musik på allmänna platser med hjälp av ett privat Spotify-konto men med ett företagskonto kan även butiker, restauranger och andra verksamheter streama musik med Spotify.