Artiklar om nätet

Viktiga funktioner på mobilabonnemang för företag

Vilket som är bäst mobilabonnemang för ett företag beror till stor del på företagets storlek, behov av surf samt vilka unika företagsfunktioner som önskas. Nedan presenteras några av de funktioner och tjänster som går att välja på.

  • Täckning och åter täckning!
    Det absolut viktigaste är att de anställda har täckning. Kommer inte kunderna fram är risken att de ringer till någon annan. Så länge de anställda enbart förväntas befinna sig i en större stad brukar flera olika operatörer kunna väljas. Om de däremot är mycket ute ”på resande fot” och framförallt mot Norrlands inland blir det betydligt färre operatörer att välja på.
    På teleoperatörernas hemsidor brukar det presenteras ”täckningskartor” som visar var det är bra och dålig täckning. Vid osäkerhet kan ett kontantkort köpas från just den operatören varpå täckningen prövas där personalen sedan kommer att befinna sig.

  • Surfmängd
    Oavsett om mobilabonnemang ska tecknas till en privatperson eller till ett företag så är surfmängden en av de viktigaste sakerna att jämföra. Hur mycket surf behövs varje månad – eller ska de anställda få fri surf?

  • Samfaktura
    Det är betydligt mer bekvämt med en enda faktura istället för en per mobilabonnemang. Är det 15 anställda ska annars ekonomiavdelningen hantera 15 fakturor.

  • Ingår växel?
    En unik funktion för företagsabonnemang är att digitala växelfunktioner kan ingå. En sådan växel kan exempelvis ange vem som ska få de ingående samtalen och var samtalet ska koppla om första alternativet är upptaget. Olika svarsmeddelanden kan användas och tidsangivelser ange hur samtalen ska kopplas.

  • Snabb support
    De flesta privatpersoner kan vänta en dag, eller två, på att svar från kundtjänst. För vissa företag är så lång svarstid helt oacceptabelt. Detta framförallt för företag där de anställda regelbundet använder telefonen i kontakt med kunder och leverantörer under arbetspasset. Av den anledningen erbjuder vissa teleoperatörer, som vänder sig till företag, extremt snabb svarstid. En operatör anger exempelvis att de ”vanligtvis svarar inom 1 minut”.

Kan privat mobilabonnemang användas till företag?

Ja, många småföretagare väljer att teckna ett privat mobilabonnemang och sedan ta kostnaden på företaget. Detta framförallt om det är enmansföretag. Jämförs priser på de enklaste mobilabonnemangen så är inte heller skillnaden speciellt stor. Vissa operatörer har exakt samma priser och tjänster oavsett om det beställs som privatpersoner eller som företag. Detta medan andra enbart har företagsabonnemang med flera företagsunika tjänster.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *